آشنایی با علائم سرطان تخمدان برای تشخیص سریع‌تر بیماری

آشنایی با علائم سرطان تخمدان برای تشخیص سریع‌تر بیماری







سلامت نیوز :سرطان تخمدان سرطانی است که معمولا علایم آن وقتی ظاهر می‌شود که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده است و عمدتا غیرقابل درمان است و به همین خاطر آن را قاتل خاموش نیز می‌نامند.
http://img.tebyan.net/big/1387/12/14816911033912721124124720979836796159183.jpg
به گزارش ایسنا، با این وجود کارشناسان بهداشتی در

آمریکا مجموعه‌ای از علایم جسمی را شناسایی کرده‌اند که در زنان مبتلا به سرطان تخمدان رخ می‌دهد و ممکن است نشانه‌های هشدار دهنده اولیه برای این بیماری باشند. این علایم بسیار شایع هستند و حتی اغلب در زنانی که به این سرطان دچار نیستند بروز می‌کنند. اما برای زنان مبتلا به سرطان تخمدان، امید این است که آگاهی بیشتر در مورد آنها به تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماری منتهی شود.

به گزارش سایت اخبار بین‌المللی آسیا، جامعه سرطان آمریکا و جامعه متخصصان سرطان‌های زنان آمریکا بر این چهارعلامت به عنوان علایمی که در زنان مبتلا به سرطان تخمدان از عموم مردم شایع‌تر هستند، ‌تاکید دارند. علائم فوق شامل بادگلو زیاد و افزایش اندازه شکم، درد شکمی یا لگنی، اشکال در غذا خوردن و احساس سیری زودرس و تکرر و فوریت ادرار هستند.

پژوهش ‌ها نشان داده است که بسیاری از زنانی که دچار سرطان تخمدان هستند، مدت‌ها پیش از تشخیص سرطان از علایمی که در بالا ذکر شد، شکایت داشته‌اند اما این علایم یا نادیده گرفته‌ شده‌اند یا به بیماری‌های دیگر نسبت داده شده‌اند. چهار علامتی که ذکر شد در بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند اختلالات قاعدگی، سندرم روده تحریک ‌‍‌پذیر و عفونت‌های مثانه بروز می‌کنند.

بر اساس این راهنما، هر زنی که یک یا تعداد بیشتری از این علایم را تقریبا هر روز برای چند هفته تجربه می‌کند باید به یک پزشک بالینی ترجیحا متخصص زنان و زایمان مراجعه کند تا مورد معاینه لگنی قرار گیرد. تنها راه تشخیص قطعی سرطان تخمدان در حین جراحی است که بهتر است به وسیله متخصص زنانی که در زمینه سرطان تخمدان تجربه دارد، انجام شود.

اگر معاینه لگنی فرد مشکوک بود، معمولا به دنبال آن از یک روش غیرتهاجمی تشخیصی، سونوگرافی از راه واژن و احتمالا اندازه ‌گیری خونی یک شاخص سرطان به نام CA- 125 استفاده می‌ شود.اما اگر چنین علایمی بدون سابقه قبلی بروز کرده، برای چند هفته ادامه پیدا کنند و در طول زمان بدتر شوند،‌ ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشند.علت این سرطان در تمام موارد قابل تشخیص نیست. ارتباط ژنتیک و ارثی در برخی انواع سرطان تخمدان وجود دارد. بنابراین اگر در مادر یا خواهر یک زن سابقه سرطان تخمدان وجود داشته باشد، خطر ابتلا در این زن بیشتر از سایر افراد است.

بنا براین گزارش، چاقی و مصرف غذاهای چرب هم در افزایش سرطان‌های مختلف از جمله سرطان تخمدان موثر است. سرطان تخمدان در زنانی که زایمان نداشته‌اند بیشتر از کسانی است که بارداری و زایمان داشته‌اند. بلوغ زودس و یائسگی دیررس هم خطر این سرطان را افزایش می‌دهد. مصرف قرص‌های ضدبارداری ممکن است در کاهش سرطان تخمدان نقش داشته باشد و کسانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند کمتر به این سرطان مبتلا می‌شوند.

برای تشخیص زودرس لازم است که تمام زنان در هر شرایطی حداقل سالی یک بار به پزشک مراجعه و تحت معاینه دقیق لگنی و پاپ ‌اسمیر و در صورت نیاز سونوگرافی قرار بگیرند چون این بیماری اگر زود و در مراحل اولیه تشخیص داده شود موفقیت در درمان بسیار خوب خواهد بود. متاسفانه در اکثریت موارد سرطانهای تخمدان، بیماران در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه می‌کنند. درمان در اکثر موارد جراحی است. وسعت درمان به نوع سرطان و میزان انتشار آن در داخل لگن و سایر قسمت‌ های بدن و سن و تمایل بیمار برای بارداری بعدی بستگی دارد. البته بر اساس نوع تومور ممکن است از شیمی ‌درمانی هم استفاده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد